GHOST – NAJLEPSZY JEDNOTUBOWY KITE?

GHOST – NAJLEPSZY JEDNOTUBOWY KITE?

Ghost V1 (z ang. duch) to zupełnie nowy latawiec w gamie Slingshota. To pierwszy ultra lekki latawiec jednotubowy. Jego projektowanie trwało niemal 3 lata. Wiele dzisiejszych latawców jednotubowych doświadcza problemów wieku dziecięcego w designie – są mało stabilne, przenoszą wibracje na barze, są wolne i ciężko wstają z wody. Naprzeciw tym wszystkim problemom Slingshot zaprojektował kite, który dzięki wykorzystaniu najmocniejszego materiału na rynku jest niezwykle sztywny i stabilny. Dzięki temu daje niezrównaną stabilność w powietrzu i zapobiega przenoszeniu wibracji na bar.

Ghost przewyższa wszystkie inne modele w warunkach ultra lekkiego wiatru. Bez względu czy pływasz na hydrofoilu czy na twintipie – Slingshot Ghost V1 uratuje każdą niemal sesję w marginalnych warunkach. Poniżej krótki wywiad z brand managerem Slingshota – Alexem Foxem.

Dlaczego Ghost?

Foil był bez wątpienia inspiracją do powstania Ghosta. Niesamowity rozwój hydrofoila sprawił, że otrzymywaliśmy setki zapytań kiedy będzie dostępny model Slingshota zaprojektowany specjalnie z myślą o tej dyscyplinie kitesurfingu. Większość naszych klientów używała do tej pory SST, ale wiedzieliśmy, że w przypadku foila jesteśmy w stanie zaprojektować zupełnie nowy latawiec, który w marginalnych warunkach, ale nie tylko, przewyższy wszystko co do tej pory było na rynku.

Ideą Ghosta było zaprojektowanie ultra lekkiego latawca, który będzie odchudzony z większości tub i elementów konstrukcyjnych, które negatywnie wpływają na jego wagę i osiągi w słabym wietrze. Początkowo zakładaliśmy, że będzie to latawiec do foila, ale testowaliśmy go również od początku na twintipach i deskach wave. Wtedy zdaliśmy sobie sprawę, że Ghost idealnie sprawdza się do freeride’u. Ponieważ jest to latawiec jednotubowy – po spakowaniu jest niezwykle poręczny i lekki przez co znacznie zmniejsza gabaryty quivera w przypadku podróżowania.

Jak został zoptymalizowany Ghost pod kątem foila?

Jednotubowa konstrukcja latawca sprawia, że jest on niezwykle lekki co sprawia, że w marginalnych warunkach na foilu zyskujemy kolejne kilka węzłów. W momencie kiedy rezygnujesz z tub poprzecznych, odchudzasz latawiec ze skomplikowanych podłączeń, karbonowych wzmocnień i tworzysz większe panele poszycia, waga latawca idzie w dół, a osiągi przy lewitacji w górę.

Ale jak każdy latawiec Slingshota Ghost jest również niezwykle pancerny i stabilny. W tym celu użyliśmy naszego najnowszego poszycia w kratce 4×4 Canopy Construction. Jest to najmocniejszy i najbardziej wytrzymały materiał Teijin na rynku. Porównując z innymi latawcami na rynku, Ghost praktycznie zupełnie nie wykazuje nieefektywnego trzepotania na wietrze.

Dlaczego wyeliminowanie trzepotania było tak ważne?

Kiedy zmniejszasz ilość tub poprzecznych do jednej tracisz sztwyność konstrukcji co powoduje niestabilność i trzepotanie materiału. Wiatr tworzy turbulencje co przekłada się na wibracje na barze i niestabilność latawca. Trzepoczący materiał znacznie szybciej się zużywa, szczególnie w przypadku krawędzi spływu. Krawędź spływu jest niezwykle ważna z punktu widzenia aerodynamiki, bo w dużej mierze jest odpowiedzialna za moc latawca. Jeśli trzepocze na wietrze, to kite traci moc i sprawia, że sterowanie zaczyna przypominać jazdę zdezelowanym samochodem.

Jakie główne cele były brane pod uwagę przy konstrukcji Ghosta?

Skrętność i jakość sterowania. Kiedy pływasz na foilu, szybkość i jakość sterowania latawcem jest jedną z najważniejszych cech. Foil pozwala na pływanie kursami które do tej pory nie były możliwe dla żadnej innej jednostki pływającej – zarówno ostro pod wiatr jak i z wiatrem. Jeżeli wyprzedzisz latawiec na twintipie praktycznie od razu stracisz moc i wpadasz do wody. Na hydrofoilu będziesz natomiast płynął dalej. Jeżeli latawiec, którego używasz jest wystarczająco szybki nie wpadniesz od razu do wody – coś co w przypadku wolnego latawca i twintipa jest fizycznie niemożliwe. Szybki latawiec pozwala uratować się z sytuacji gdy jesteś za mocno pod wiatr lub za bardzo z wiatrem, nawet jak zorientujesz się o sekundę za późno. Jesteś w stanie oszukać przeznaczenie i wyprowadzić taką sytuację, która w przypadku tradycyjnego latawca z kilkoma tubami poprzecznymi i dużą ilością elementów konstrukcyjnych nie byłaby możliwa.

Ghost charakteryzuje się niesamowicie bezpośrednim czuciem na barze. To jedna z cech, która w Slingshocie jest zawsze wysoko wśród priorytetów podczas projektowania kite’ów. Na rynku jest wiele latawców, które jeśli nie spojrzysz na nie, zupełnie nie wiesz gdzie się znajdują, bo nie dają żadnego feedbacku na barze. Wszystkie nasze latawce są bardzo precyzyjne na barze i dają idealne odczucie gdzie znajduje się w danej chwili latawiec, a Ghost jest tego najlepszym przykładem. Jeśli wiesz gdzie właśnie znajduje się Twój latawiec bez patrzenia, możesz w pełni cieszyć się uprawianiem kitesurfingu mając pełne zaufanie do sprzętu. Po prostu możesz więcej. Nie ma nic gorszego niż brak zaufania do sprzętu podczas nauki nowych tricków.

Jaki wpływ ma wykorzystanie Bridle’a IRS w konstrukcji Ghosta?

IRS Bridle to innowacja Slingshota, z której jesteśmy bardzo dumni. Została też wykorzystana w latawcu SST, ale w przypadku Ghosta jest nieco inna – ma 4 punkty zaczepienia i bungee IRS jest podłączone do czwartego mocowania przy krawędzi natarcia – to znaczy najniżej na tubie głównej, blisko tipów latawca.

Ostatnie mocowanie jest odpowiedzialne za stabilność latawca i odpowiada też za główne jego parametry. Linka IRS zapewnia idealne zachowanie latawca na granicy jego osiągów. Kiedy odpuścisz bar i latawiec jest na samej krawędzi okna wiatrowego bungee IRS (elastyczna linka) uruchamia się co w przypadku zwykłego latawca nie miało by miejsca i latawiec osiągnąłby swoje granice. Dzięki temu pomimo zupełnego odpuszczenia baru cały czas masz nad nim kontrolę i czucie na barze. To jest szczególnie ważne w przypadku foila, kiedy niepożądany slack na linkach może oznaczać kłopoty. Bungee IRS pozwala na szybszą reakcję latawca niż w przypadku bridle’a z linkami, które nie zmieniają swojej długości (są sztywne).

Oczywiście IRS sprawdza się nie tylko przy foilu, jest też zbawienny podczas pływania na twintipie. Jeżeli lubisz robić downwindy na twintipie, IRS sprawia, że różnica w zachowaniu latawca jest jak między niebem a ziemią. Idealnie sprawdzi się również w przypadku ostrych zwrotów z downloopami, pływaniem z wiatrem jak i pływaniu na fali przy odpuszczonym barze.

Skąd wpadliście na pomysł kształtu latawca – jak to nazywacie Compact Swept C?

Ghost ma klasyczne zakrzywienie tuby głównej jak w latawcu typu C-shape. Czym bardziej wyraźne łuki, tym bardziej latawiec przypomina C-shape i jest wizualnie znacznie bardziej kompaktowy. Dzięki temu Ghost ma bardzo ciasny promień skrętu. Przypomina on nieco swoim kształtem SST, ale jest nieco bardziej od niego otwarty – bardziej jak RPM. Z drugiej strony tipy ma wyraźnie zainspirowane modelem Slingshot Rally GT.

Rally GT to nasz najlepszy latawiec do freeride’u. SST to nasz najlepszy kite na fale i… zanim zaprojektowaliśmy Ghosta również najlepszy do foila. Jeśli weźmiesz najlepsze cechy z tych dwóch latawców otrzymasz Ghosta.

Jak sprawują się duże rozmiary Ghosta – 15m2 i 17m2 przy słabym wietrze?

Rezygnując z bocznych tub otrzymujesz lekki latawiec, który idealnie sprawdza się w marginalnych warunkach. Dlatego właśnie stworzyliśmy modele Ghosta w rozmiarach 15m2 i 17m2. Te dwa rozmiary to istne konie pociągowe kiedy nic innego nie jest już w stanie utrzymać się na niebie. Wtedy Ghost nie ma sobie równych – bez względu czy na foilu czy twintipie. Widziałem jak Fred Hope pływał na foilu przy 4 węzłach na Ghoście 15m2. To jest po prostu niewyobrażalne.

Share this post